Smyčkový skryťák I

08.04.2012 13:02

I tento článek postihl osud mých šikovných rukou...Takže se opět pokusím o znovu napsání...

 

Co mě vedlo k tomu pustit se do tohoto monstr kolotoče?

V podstatě se zrodil nápad v jedné hospůdce...bylo nutné dát modulovce směr a impuls k posunutí  vpřed...Aby příští setkání bylo více jezdící...

Martin navrhnul, že udělá smyčku...já jsem s k tomu pak přidal a v konečném výsledku vzniklo dílo nás obou.

A proč smyčka? proč né rovnou klasický skryťák. Je levnější má vyhybky jen na jedné straně..lze jím vlakem projet bez manipulace s lokomotivou...prostě na začátek jsme chtěli něco jednodušího. O mínusech s horší vlakotvorbou víme ale i tak jsme se pro něj rozhodly..

Součástí skryťáku bude i vjezdový modul s takovou přirozenou kulisou..mostním objektem se státní silnicí přes trať. Samotný skryťák je složen ze dvou dílů.

Zde na obrázkun již spojených. Na vrchní desce je rozkreslena osa kolejí...pomohl mi ten hliníkový otočný úhelník...

Poloměry na smyčce budou R 310, R 353 a R 396.

 

Zde lepím bočnici k vjezdovému modulu, který pak předám Martinovi na kterém se může vyřádit...

 

Takto to pak nějak bude vypadat...

 

Vjezdový modul předán...tak jsem se pustil do stavby výměn...Stavěl jsem ze stavebnic EW2 Tillig...Boční pruty jsem nahradil metrovou kolejnicí.. u které jsem jen odbrousil patku  v místě opornice.

Již sestavená první výhybka...

No a pak sestavím další a další...

A šup a zhlaví je hotové...

 

Teď trochu odbočím

Bylo nutné vymyslet jak spojit rychle a přesně dva kusy modulů . Dostal jsem typ na tyto nábytkové čepy používané na spojování stolů...rozkládacích...

 

Supr věc...Spojíte dva moduly k sobě a řádně vycentrujete jak požadujete....tyto spojené moduly svrtáte vrtákem 8mm durch přes čela modulů (pochopitelně nejdřív tenčím vrtákem a pak dorazit onou osmičkou). Pak moduly rozděláte a do dírek zalučete a přilepíte epoxidovým lepidlem samce a do druhého samičku....

 

...před zasunutím...

 

A po snadném zasunutí už jen sešroubováno těmito šrouby,,,,

 

Po malé odbočce se vracíme k pokládce kolejiva....zde již mám nachystány předpájené celé zhlaví...

 

...a zde usazeno a přilepeno na svém místě...Ještě jedna věc k elektrickému zapojení...

všimněte si, že zde nejsou žádné izolované propojky...jedině až za celým zhlavím...má to svoje opodstatnění.

První srdcovka totiž napájí celé kolejnice za ní a ty zas napájí další srdcovky...

K přestavování výměn jsem se nakonec rozhodl pro jednoduchý páčkový přestavníkopřepínač...ruční přestavení výměny místně přepínačem u každé výhybky zvládne každé malé dítě. aneb každý strojvedoucí vjíždějící do skryté části layoutu a tudíž zde nemusí být obsluha...jednoduché...a navíc ten přepínač zvládne přepínaní polarity srdcovky...

NO je to tak jednoduché až je to geniální...

 

Takže přestavník bychom měli...teď už jen dodělat zbytek...to co zde vidíte je zapojeno do napájení layoutu...

To co zde zatím vidět není bude seriově zapojeno do výstupu modulu vratné smyčky...kvůli přepínání polarity kolejnic...

Přechod kolejnic v místě dělení modulu jsem vyřešil takto...je to 3mm komatexová destička...perfektně na ni totiž drží plastové pražce přilepené kvalitním sekundovým lepidlem...celé jsem to pak ještě fixoval zalitím epoxydového lepidla. Pak jsem se teprve jal řezat kolejnice....

 

Trochu mi to šlo od ruky a foťák jsem zapoměl mačkat a najedno bylo hotovo...přepínače jsem ještě doladil symbolikou pro ještě lepší blbuvzdornost...

 

Celé jsem to pak šel důkladně otestovat...

Nastal ovšem malý problém s přepínáním polarity...bylo nutné vyměnit jeden odpor na modulu vratné smyčky za poloviční aby se tím zvedl zkratový proud. Před tou úpravou lokomotiva, která je z kola ven měla problém zřejmě kvůli vyššímu odběru s tím, že neustále přepínala polaritu na vratné smyčce...

Problém byl vyřešen onou náhradou odporu...

 

Elektrické trable odstraněny...teď přišli na řadu chodové vlastnosti....

Záměrně jsem si pro testování zvolil vozy lehčí stavby a ještě dvounápravové...Tento 180 cm dlouhý vlak neměl ovšem vůbec žádný problém ani na jednom poloměru jak při jízdě vpřed tak při sunutí zkrz celou smyčku...

Za to se musím pochválit při pečlivé sestavě výměn a přebrušování srdcovek a jazyků ještě při stavbě...

Ještě jedno malinké nakouknutí pod sukni skryťáku...

 

Zde jediná součástka...modul vratné smyčky...

 

Tímto je to o Smyčkovém skryťáku vše...

Více fotek ze stavby je zde.

A pokud Vás zajímá osud vjezdového modulu....mrkněte zde.