Moduly Kobylí Na Moravě

01.05.2012 20:30

Tak po dlouhé pauze přináším opět článek ze stavby modulů.

Po letošním pálení se nám trochu více urodilo a najednou mám doma dva nové moduly plus čtyři ryze staniční...Takže práce dost.

Započal jsem tedy ve schraňování podkladů, fotografie pořízené z místa a mapové podklady jsou nutností...těch ovšem není nikdy dost a proto bych rád někoho ještě požádal o dobové fotografie nebo úlomky z jeho paměti pokud by byl ochoten se s nimi podělit, nech mě prosím kontaktuje na mail. Jedná se o období 1965-1975.

 

Stanice Kobylí na Moravě je rozvržena na čtyřech modulech. První a čtvrtý  modul je koncipován jako staniční záhlaví ukončené vjezdovým návěstidlem. Druhý a čtvrtý jsou moduly čistě staniční z oběma zhlavími a staničními kolejemi.

Na prvním obrázku je základ (spíše bedna) vjezdového modulu ze směru Čejč. je třeba si udělat základní rozvržení.

 

Nejlépe z ortomapy..zde je vytištěná v měřítku 1:6. (tisk versus model 120x zmenšený).

Na obrázku je patrné, že toto na ploché bedně nevykouzlím...

 

Proto bylo třeba razantních úprav rámu...

 

...i krycí vrchní desky...

 

 

Zde jsem již přilepil korek na nosník tratě...Levá strouha podél cesty a přejezdu mě ovšem nedává spát...Mostek nad strouhou je rekonstruován někdy v 80 letech a já bych rád přišel na původní, který tam byl. Vpravo bude další strouha jako v reálu. Jen vjezdové návěstidlo bude o nějaký ten metr posunuto, aby se ještě vlezlo na tento modul...přeci nebudu dělat stanici na 6 metrech abych dosáhl 100% věrnosti. Podotýkám, že jde o stanici o délce dopravních kolejí něco málo přes 120 metrů.

 

Tady je už krásně vidět celá stanice..od vjezdu po vjezd.

 

Zde je pohled od Pavlovického vjezdu. Tento vjezdový modul je specifický neboť je částečně rovný a částečně v oblouku. Dle předlohy.

 

I staniční moduly dostaly úpravy v podobě výškových teras jakožto základ pro modelování krajiny.

 

 

Zde jsem již přilepil korek...3mm...

 

 

No a tady jsem se po dlouhém přemlouvání vydal cestou Toma Hory...Kdo viděl Mutěnice naživo, ví o čem mluvím. Z původních tilligů EW3 v podstatě zbyly jen podloží. Výhybky byly kompletně přezuty do kolejiva Peco code 75. Vybroušení jazyků a srdcovek na 5 výměn zas nebylo tak strašný a výsledek stojí za to.

 

Tady je vidět detail srdcovky...byl bych býval více finescale, ale normy jsou normy. A k přezutí do nizkoprofilových okolků nikoho nedonutím...

 

Tak nějak bude pavlovické zhlaví vypadat..zatím jen zkoušku přiloženo...Za tou smrtelně krátkou kusou bude opět strouha...Dříve tam ta spojka mezi první dopravní a třetí manipulační nebyla a jištění z manipulační koleje prováděly výkolejky...Ale asi zřejmě z důvodů zkapacitnění odstavného místa při nakládce z manipulační koleje došlo k jejímu prodloužení přes výměnu až k té strouze...Mimochodem, ta strouha je již nově o několik metrů posunuta..zůstal v zemi zasypán jen její mostek.

 

Tady je vidět ten anomální vjezdový modul..ani rovný ani křivý..:-)

 

Pokračování příště....

 

 

 

Aktualizace dne 1.5.2012

Vrhnul jsem se do stavby i druhého zhlaví. zde šuplera supluje rozchodku...vše jsem stavěl z celých prutů a až dle potřeby jsem srdcovky a jazyky řezal až po úplném sestavení a uložení na korek. Pochopitelně před položením byly přiletovány dráty tam kde mají být. Tady na těch dvou výhybkách je patrná úprava podloží a to tak abych přiblížil hroty jazyků co nejblíže k srdcovce. Zde se mi to podařilo minimalizovat na pouhých 5 pražců.

 

 

Odbroušení původních plastových křídlových kolejnic.

 

 

No jak říkám, práce šla od ruky a zde je již hotové kolejiště ještě před konečnou fixací na korek.

 

 

:-) ...jen jsem chtěl vyzkoušet jak bude vypadat zalomení uhláků na zhlaví...

 

 

 

Kolejová spojka mezi 1. a 3. kolejí na pavlovickém zhlaví vyšla přesně na dělení modulů...

Někteří mají s takovéhoto řezání výměn strach,ale já rozhodně ne a nejsem u nás klubu jediný kdo takhle řeší přechody.

Ze zkušenosti ze skryťáku vím, že ideálním materiálem na kterém drží pražcové pole na přechodových částí je tato komatexová destička...má 3mm na tloušťku jako korek. Přilepením sekundovým lepidlem k destičce vytvoříte pevný a bez destrukcí nerozebíratelný spoj. Je ovšem potřebné i fixovat pruty a to lze buď metodou připájení na vrut či hřebíček a nebo já jsem zde zvolil tak jako u skryťáku pouze prolitím  upevňovadel kvalitním vteřiňákem. Je nutné si uvědomit, že fixace na CU pražce vypadá v konečném důsledku mnohem hůře a záleží jen na majiteli jak se k tomu svému bude chovat. Takže ukáže několik ježdění jestli to vydrží či nikoliv.

 

 

K přesné fixaci kolejí a jejich roztečí mě posloužila tato šablonka opět z komatexu. Koleje jsem na korek fixoval rychlou a spolehlivou metodou..každy cca7-8 pražec podkápnu řídkým vteřińákem a přitlačím ke korku...

 

 

Ještě před fixací jsem musel ovšem vyřešit výkolejku a její rozpohybování. K tomu snad bude lepší stvořit samostatný článek...

 

Pražcové pole jsem po fixaci hned stříknul klubovým standartem...zemitě hnědá agama. Po očištění hlavy kolejnice se mi podařilo při dobrém osvícení udělat takový pěkný snímeček.

 

 

Zde je opačný protikus a hned další oříšek...

 

 

Ona totiž ta strouha vede propustkem pod výhybkou...no a já jsem se hned zděsil kam, že to dám ten servo přestavník, když né přímo pod výměnu. No nakonec jsem vymyslel takové minimální zástavbové řešení, aby nebránilo samotnému propustku a jeho uložení.

 

Servo přestavník jsem musel umístit bokem a jeho posuvný pohyb přenést drátem v modelářské bužírce pod výměnu.

 

 

Ze spodu to vypadá takto.

 

A jak to funguje? To můžete shlédnout na videu na konci článku.

Více fotek opět na rajčeti zde.