Moduly 3 a 4, R1000/45

08.04.2012 13:01

Jednoho smolného dne se mi povedl zajímavý kousek při úpravě menu...smazal jsem si dva články tak se zde pokusím o rewrite článku...

 

Dalo by se to též nazvat zásilka číslo dvě aneb druhá várka modulů...

S klukama od brněnské modulovky jsme dotáhly do konce tuto zajímavou stavebnici obloukových modulů.

Navrhly jsme prozatím dva druhy a to R 1000/45 a R 700/45. Ta moje stavebnička má větší poloměr a o jedno žebro navíc. Zde jsem si ji zkusmo na koberci poskládal. Na obrázku jsou dvě vedle sebe.

 

Vše do sebe krásně zapadá...

 

A jak ji sestavit? Není na tom nic složitého. Na rovné podložce si ji sestavíte a důležité je jen si pohlídat tyto uhlopříčky. Takže je nejlepší začít tak, že nasucho si to sestavíte a do vrchního podélníku postupně vyvrtáte díry pro šrouby, stačí jeden šroub do každého rohu a pak jemně doladíte a seřídíte ty uhlopříčky pak posichrujete druhým šroubem a přišroubujete i příčky pak to otočíte a zduhé strany přišroubujete ty spodní podélníky...

Jako poslední přišroubujete podélný nosník tratě.

 

Vzikne vám takto kompaktní kostra...

Lepení čel ke kostře doporučuji později...

Na nosník je nutné přidělat nějakou vrstvu podloží o tloušce 3mm...na to je stavebnice koncipovaná. Já jsem zvolil 3mm korek koupený v domácích potřebách původně určený jako podložka pod talíře...za 65 kč jsem z toho nadělal proužky na tři moduly...

Hotové podloží jsem přepůlil kvůli snadnějšímu ohybu na R1000.

 

Přilepil jsem jednu půlku...

 

...a pak druhou, lepil jsem tímto lepidlem..ano je to kvalitní sekundové lepidlo Loctite. Moc mi pomáhá urychlovat práci.

 

Poté co máme přilepené podloží můžeme připevnit čela...já jsem je jen lepil patexem na dřevo, žádný vruty. Po přilepení si krásně doladím absolutní rovinu čela s podložím. Pak pomůžou svěrky a dvě hoďky schnutí.

 

Po té se už můžu pustit na pokládku kolejiva. Odříznu to nevzhledné a nepotřebné s podloží a navleču pruty...Na ten poloměr jednoho metru stačí když navlečete rovné podloží a na vnější straně oblouku za každým pátým pražcem přerušíte to plastové spojení pražců...dostanete tak jednostraně ohebnou flexku.

Koleje před navlíknutím trochu předehneme....

 

...a začnem navlíkat...

Výsledek je takový trochu křivý ale nějak na to vyzrajem...

 

Využil jsem totiž přesného nosníku tratě...a zhotovil si takovýto nástroj na vystředění kolejnic...

 

A pomocí této šablonky jsem přilepil koleje...vždy po pěti pražcích jsem zakápnul sekundovým lepidlem přitlačil a hned se posunul o dalších 5 pražců...

 

No a jsme u problému s přichycením kolejí na rozhraní....Pájení na měděnou plošku vyfrézovaných CU pražců jsem dělal jen při prvním modulu a hned jsem začal uvažovat o jiném řešení.

Není to nic převratného jen vzhlednějšího. Prostě jsem kolejnicí připájel na zatlučené zalepené pidi hřebíčky. Tyto hřebíčky jsem výškově vymezil tak aby odpovídaly normě pokud na ně přiložím kolejnice.

 

Tady jsou už připájené...a výsledek zakryji jedním nasunutým pražcem...

 

..který je ještě důkladně přilepen epoxydovým lepidlem...s výsledkem jsem spokojen a vzhled je lepši než Cu pražce...

 

Pak stačí už jen přeříznout či zabrousit přebytečné kolejnice s rovinou čela...

A zde zkusmo spojené již funkční moduly.

 

A pohled na zalomené osobní vozy z půdorysu...

 

No a fčil jsou nařadě bočnice a jejich vytvarování do reliéfu a následné přilepení....

 

Mým standartem je i dno ze sololitu jen přesně vyřezané a přilepené mezi příčkama. Nerad bych ze spodu koukal na styrodur...

 

Moduly by měly být vzhledné i ze spodu...a když už jsem s tím standartem začal u rovných modulů tak nic měnit nebudu. Takže jsem je také natřel bílým balakrylem.

 

Bočnice černým...

 

Tady už mám stříknuté pražce zemitě hnědou...

Teď už nic nebrání tvarování terénu...každý má svou metodu..mě se zalíbila práce s vyřezanými kostkami styroduru...namaluji si pár chirurgických čar a řežu...

 

...a řežu...

 

až jsem spokojen...

 

Celkový výsledek je pak kompaktní terén...vždy musí být vidět že krajina měla nějaký ráz a pak do něj vstoupila železnice...přesněji řečeno zařízla se do terénu...

 

Povrch jsem upravil osvědčeným stavebním lepidlem....

 

Sice déle schne, ale za to se  v polosuchém stavu dají ještě dělat korekce a vyhlazování...

 

Povrch je pak následně zahlíněn...zde ovšem chybně jen zatlačen do lepidla a pak následně odstraněn přebývající nepřilepená hlína...chyběl zde krok zastříkání vodou rozprašovačem, aby došlo k prolnutí lepidla zkrz...

Hlína je pak moc světlá a bijící do očí...

 

 

Je zahlíněno tak teď už jen stačí se vrhnout na zatravnění.

U nás používáme travní vlákna MiniNatur...zde je použit mix suché 2mm trávy s pozdním létem podél tratě..

 

Nakonec bylo doflokován i trochu sytější barvy...čistý časný podzim...

No a zbytek je zatravně standartem 4mm časný podzim...flokováno do lepidla duvilax s kousky molitanové drtě...

V popředí plánuji souvislý lán obilí...a na návrší souvislý pruh náletové vegetace...takže vlastně vznikne opticky nedělitelný R1000/90...

 

Zde detail naflokované trávy do oné směsi lepidla a molitanové drtě...

A tady na ostrém slunci...

Zde jeden krásný detail od JMdetail...stavebnice se jim povedla tak proč je nepochválit...

 

Mimochodem tento druh telegrafních sloupů se stal naším klubovým standartem...takže budou na každém našem modulu...Budou vyndavcí a budou se moci zapíchnout do patice na obou stranách....

 

Tímto se zatím loučím...

Více fotek můžete nalézt zde.